Forum

Tittelbruk

Her kan du snakke om alt mellom himmel og jord. Men husk på å hold en høflig tone.

Tittelbruk

Innlegg sunami » 25 Feb 2010 19:54

Etter å ha vært inne på hjemmesidene til mange klinikker rundt om i landet ser jeg at det er MYE feil bruk av tittel. Mange bruker veterinæreassistent om ufaglærte, et par også om dyrepleiere! Noen bruker dyrepleier om ufaglærte. Noen bruker veterinærsykepleier om dyrepleier. Heldigvis er det en del som er flinke og bruker riktige tittler også da:-) En ting er jo at det er ulovlig å bruke beskyttede titler, men finnes det noe som helst måte å håndheve dette på? Synes det er feil at klinikker kan "reklamere" med at de har dyrepleiere ved klinikken når de ikke har det. En annen ting som overrasker meg er at de ansatte finner seg i dette. Er folk ganske enkelt ikke klar over tittelbruken? Tørr de ikke si fra? Eller gir de ganske enkelt f... i hva de kalles? Jeg hadde ikke funnet meg i å bli kalt noe annet en dyrepleier verken på hjemmeside eller ellers. Ville også satt ned foten om ufaglærte ved klinikken ble omtalt som dyrepleiere, veterinærassistenter osv.
sunami

Re: Tittelbruk

Innlegg Christian » 28 Feb 2010 20:29

Hei sunami, dette er et område hvor man ønsker at det ryddes opp, både fra dyrepleier/klinikkasistentsida og fra veterinært hold. Feil tittelbruk er som du sier lovstridig, men her må både dyrepleiere selv og klinikkeiere ta ansvar for at titler benyttes riktig. "Dyrepleier" er i mange tilfeller blitt synoymt med "klinikkassistent", og det er mange grunner til det. De som jobber som dyrepleiere er nødt til å stå hardere på for at korrekte titler brukes, og få klinikker til også å gjøre dette, både i dagliglivet og på nettet. Dette gjelder også kolinikkassistenter, og selvsagt veterinærer.
Mattilsynet som faktisk gir autorisasjoner å også inn på banen i langt større grad. Ja, man kan varsle om feil bruk men dette har noe negativt over seg og er ikke veien å gå.

Håper innstillingen din sprer seg, og takk for god innlegg!

hilsen Christian
Christian

Innlegg nina » 10 Mar 2010 14:25

Helt enig i det dere skriver, alle burde bli mer bevisst på hva som er hva. Men nå som dyrepleier er en beskyttet tittel,og man ikke lenger bruker veterinærassistent som tidligere, er det mange som velger å kalle assistentene for veterinærassistenter. Enten er man dyrepleier eller så er man veterinærassistent. Jeg har alltid kalt meg veterinærassistent, og det er det jeg også har fått beskjed om...Har alltid tenkt over dette som synonymt med klinikkassistent, siden dyrepleier er det eneste som er beskyttet og som krever autorisasjon. Ville aldri brukt tittelen dyrepleier, noe jeg ikke er. Men jeg er en veterinærs assistent..! Klinikkassistent er vel heller ikke alltid riktig å bruke, hvis veterinærkontoret ikke har rett til å bli kalt en klinikk... eller? :?:
nina

Innlegg Christian » 10 Mar 2010 14:58

Hei Nina, takk for godt innlegg! Grunnen til at NDAF ikke ønsker at "veterinærassistent" skal brukes, er fordi "veterinær" på lik linje med "dyrepleier" er en beskyttet tittel. Nå har ikke veterinærstanden / DNV brydd seg særlig om at "veterinær" brukes i samband med "assistent" på denne måten, men det er strengt tatt ikke lov å gjøre dette. Dersom man bruker "klinikkassistent" gir det også signaler om at man er en mer autonom arbeidstaker enn hvis man i tittel "bare" er assistent for en annen yrkesgruppe. Det er litt mindre hierarkisk.
Dersom man arbeider ved et veterinærkontor og ikke en "klinikk", blir det selvsagt feil å kalle seg selv kontorassistent. Jeg skjønner problemstillingen, men vil allikevel framholde at "klinikkassistent" bør være tittelen som gjelder; det er mindre problematisk at et kontor ikke er en klinikk, enn at man benytter seg av en tittel beskyttet ved lov.
Christian

Gå til Skravleforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest